Når du starter egen bedrift i distriktet, vil du møte en rekke praktiske utfordringer. Dersom du skal sende varene langt, trenger du transport, enten i form av bil, tog eller posttjenester. Noen bedrifter velger å satse på egen bil i starten, eller sender varene i post når det er mulig. Skal du selge småskala mat eller øl, kan du satse på egen bil eller en avtale med lokale butikker. Velger du å lage småskala meieriprodukter, kan Tine hjelpe deg med transport og distribusjon.
Lettere å finne lokaler
En av fordelene med å starte egen bedrift i distriktene, er at det kan være lettere å finne egnede lokaler. Det er billigere å leie hus og lokaler i distriktene, dersom det trengs, og du kan søke på ulike støtteordninger, alt etter hva du skal produsere. Ofte blir det heller ikke like mange konflikter med naboene når du starter en bedrift på bygda, ettersom folk i distriktene bor mer spredt. Skal du åpne butikk, er det ofte lett å finne nedlagte butikker i tettsteder, for mange steder er butikkene samlet i kjøpesentre, mens mange sentrumsbygg står tomme.
Bredbånd og mobildekning
En stor utfordring mange møter i distriktene er tregt internett og dårlig mobildekning. Dette kan være irriterende nok for en vanlig person, men det kan være helt krise for en bedrift som trenger å nå ut til kundene sine. Her skjer det heldigvis forbedringer, men det kan hende du må tenke alternativt. Kanskje dekningen er bedre noen kilometer borte, slik at du kan jobbe derfra. I verste fall, kan du alliere deg med noen et annet sted som kan drive nettsiden din og svare på henvendelser på telefon og nett.
Du får ofte oppmuntring
Det blir snakket mye om bygdedyret og janteloven, men hvis du starter egen bedrift i distriktet, vil du nok ofte oppleve mer støtte enn baksnakking. Mange blir glade for ny giv i bygda, og hvis du i tillegg bidrar til å skape nye arbeidsplasser, kommer du til å bli populær. Men snakk gjerne med naboer og lokalbefolkningen for å holde dem oppdatert om hva du planlegger. Moralsk støtte og oppmuntring må ikke undervurderes. Det kan være gull verdt på tunge dager, og ikke minst når produktene dine skal lanseres. Selv om du planlegger å selge varene dine langt borte, bør du ikke glemme at lokalbefolkningen også kan bli gode kunder. Hvis du er innflytter, er det spesielt viktig at du knytter bånd til lokalbefolkningen, slik at de føler at du er en av dem og gjerne vil hjelpe bygda deres.