Når man skal starte, eller optimere, en nettside, er det mange elementer som kan spille inn. Og det er noen ting det er lett å huske på, mens andre ting er mindre vanlige og derfor noe som ofte går under radaren. Men det er også disse små tingene som skiller deg fra konkurrentene dine, og derfor er det verdt å legge litt ekstra energi inn i prosessen når man skal sørge for at nettsiden deres virkelig leverer det den lover – og mer.
Her får du noen tips til hvilke ting konkurrentene dine mest sannsynlig ikke tenker på. La oss ta utgangspunkt i at dere selger utstyr til fotball, fotballreiser eller billetter til kamper – rett og slett bare alt om fotball.
La kunden fordype seg i alt om fotball
Det å bygge en bra nettside handler om mange ting. Det skal være helt tydelig for kundene hva dere gjør, det skal være lett å bruke siden, og det skal gi dem en følelse av at dere vet hva dere driver med. Å ha et fokus på alt om fotball kan derfor bli litt for bredt. Det er noe dere kan ha som fokus hos dere, men på siden må det være mye mer fokusert. For alt om fotball kan bli litt mye, så det å dele det tydelig opp i for eksempel en del av siden der dere selger det dere vil selge, og en annen side der man kan lese artikler og annet mer opplysende innhold, kan være en fin løsning.
Det å gi kundene en følelse av at dere har tenkt på alle delene i prosessen er et bra utgangspunkt, for når dere peiler etter dette, vil dere lande et bra sted. Det å gi dem mer enn de forventer gir et bra inntrykk, og hjelper dere med å bygge autoritet, noe som øker sannsynligheten for at de velger dere over en konkurrent.
Sørg for at kundene dine har alt de trenger
Når man skal starte en nettside, er det veldig smart å tenke lenger enn de helt grunnleggende elementene. Det er selvsagt sånn at man ikke alltid har verken råd eller tid til å gjøre alt på en gang, så dette punktet kan dere eventuelt ha som et mål på lang sikt. Det å sørge for at kundene dine har alt de trenger kan se ut på flere måter, men et godt eksempel er hvordan bankene har kalkulatorer på sidene side.
Et kjapt søk på billånskalkulator dnb tar deg for eksempel til en kalkulator der du i fred og ro kan se på det økonomiske aspektet av det å ta opp lånet og være bedre forberedt til et møte med banken. For din nettside kan dette se helt annerledes ut, men det kan for eksempel være at dere linker til relevante artikler, andre i bransjen som løser oppgaver de kanskje trenger, men dere ikke tilbyr en løsning på, og andre ting som gjør at dere både bygger tillitt og samtidig gjør det enkelt for kundene deres å ta initiativ.