Det er virkelig ikke lett å finne en jobb ute i distriktet, men muligheten til å starte en egen bedrift er nesten like god selv om du bor langt fra byen. Bredbånd, mobildekning og transportmuligheter for varene er hjelpemidler som gjør at du kan selge varer til hele verden, uansett hvor du bor. Det blir selvsagt litt verre dersom du mangler mobildekning og bredbånd, men mange finner likevel gode løsninger, for eksempel ved å ha kontoret et annet sted, så lenge det ikke er altfor langt hjemmefra.
Hva skal jeg selge?
I prinsippet kan du produsere hva du vil, men dersom du skal starte en egen bedrift, er det lurt å lage noe du liker å lage. For du blir nødt til å investere mye tid og arbeid, spesielt i oppstartfasen, når du kanskje ikke har råd til å leie inn hjelp. Så bedriften bør produsere noe som interesserer deg. Noen starter med småskala matproduksjon eller håndverksprodukter. Du kan lage garn av egne dyr, selge strikkeplagg, kroppspleieprodukter, male, lage keramikk eller smykker, starte mikrobryggeri eller snekre unike møbler. Muligheten er veldig mange. Du kan til og med selge tjenester og jobbe over internett. Hvis du jobber over nettet, kan du bli alt fra spillutvikler til oversetter, blogger og skribent.
Start i det små
Det lønner seg alltid å starte i det små, og før du i det hele tatt begynner, bør du sjekke om det er marked for produktet du ønsker å lage. Selv om det skulle være stor interesse, bør du starte med en begrenset produksjon. Fordelen med å starte i det små er at du ikke trenger så stor startkapital. Da tar du heller ikke like stor økonomisk risiko. Du kan heller utvide bedriften gradvis dersom varene dine blir populære. Småskala matproduksjon og mikrobryggerier har blitt veldig populært de senere årene, så sjekk gjerne hva som allerede produseres i området, og sats på et produkt som er unikt og annerledes. Da er det lettere å skille seg ut. Den samme regelen gjelder uansett hva du ønsker å produsere. Hvis du klarer å skille deg ut, vil du lettere bli lagt merke til. Bruk internett og sosiale medier aktivt for å markedsføre deg, og ikke undervurder markedsføringsverdien til en fornøyd kunde. Dersomnoen kjøper produktet ditt og elsker det, kommer de til å fortelle det til alle vennene dine, og dele det på sosiale medier.